گل آفتابگردان و زنبورعسل

گیاهی است یک ساله، دارای ساقه‌ای قوی و محکم، عمودی و انشعاباتی که برگ‌ها روی آن مستقرند، به ارتفاع ۲ تا ۳ متر، برگ‌های این گیاه پهن، نوک‌تیز و دندانه‌دار یا بی دندانه و پوشیده از کرک.
گل‌های آن زردرنگ و به صورت مدوّر، بزرگ به قطر ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و حاوی ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ گل کوچک است. باز شدن تمام گل‌های یک طبق ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و در صورتی که این گل‌های تلقیح شوند بسیار زود پژمرده شده و در غیر این صورت به مدت ۲ هفته یا بیشتر باقی می‌مانند.
محل رویش این گیاه در بیشتر نقاط ایران بخصوص شمال ایران و به صورت پرورشی است.


اطلاعات زنبورداری آفتابگردان
گیاه آفتابگردان در طول روز مقدار زیادی شهد و گرده تولید می‌کند و که بسیاری از حشرات و به خصوص زنبورعسل را به سوی خود جلب می‌کند. به طور کلی آفتابگردان شهد و گرده خوبی تولید می‌کند. عسل آفتابگردان خوش‌طعم، مطبوع و زرد مایل به قهوه‌ای (کهربایی) است و رنگ گرده آن نیز کهربایی است.
عسل آفتابگردان زودتر از سایر عسل‌ها شکرک می‌زند. با استقرار ۱۵ کندو در وسط مزرعه‌ای به وسعت ۲۰ هکتار می‌توان از هر کندو تا ۳۸ کیلوگرم عسل برداشت کرد.
با استقرار تعداد کافی کندوی زنبورعسل در مزرعه آفتابگردان، عمل گرده‌افشانی به خوبی انجام می‌شود و بیش از ۹۵% درصد بذور تو پُر می‌شوند درحالی‌که بدون استفاده از زنبورعسل در گرده‌افشانی حدود ۹۷% بذور پوک خواهد شد.
این موضوع نقش بسیار حیاتی زنبورعسل در عمل گرده‌افشانی بسیاری از محصولات زراعی و باغی را به وضوح روشن می‌کند.
کشور رومانی یکی از مهم‌ترین مراکز تولید عسل آفتابگردان در جهان است. تاریخ گلدهی این گیاه به آب و هوا، تاریخ کاشت و رقم گیاه بستگی دارد، ولی بیشتر در ماه‌های خرداد و تیر است.

منبع : zanbor.net